لوجو مدينة الخدام

profile image
تسجيل الدخول   إنشاء حساب جديد  
إضافة فكرة جديدة
الأقسام الرئيسية
المكتبات
أدوات المستخدم
من نحن؟
إتصل بنا





مدينة الخدام

مساحة إعلانية

ماركو برسوم ماركو برسوم
2022-08-20

احنا فاهمين ربنا غلط

(قصة عن عيد القيامة)



القصص | مدينة الخدام - أفكار وأنشطة مدارس الأحد

في زفة القيامة في قداس العيد ، كان أبونا بيشوي ماسك الشورية .. وبيبخر قدام أيقونة القيامة ، في وسط الشعب المتهلل ليلة عيد القيامه المجيد .. وبعدين هو لاحظ شاب حاطط ايده علي خده، و واضح عليه الحزن والإكتئاب !!

أبونا بيشوي بسرعه أعطي الشورية لأبونا تادرس يعقوب .. وساب زفة القيامة!! .. وذهب للشاب ده وقاله بحب وإبتسامة .. ممكن أحكي معاك شويه بره صحن الكنيسة ؟؟! ..
خرج مع أبونا في خطوات بطيئة كلها إعياء !! .. بادره أبونا بحب : إيه يا حبيبي مالك ؟ إيه إللي مزعلك ؟؟!

- أنا يا أبونا تعبان من كل ناحيه .. الخطية حطمتني نفسيًا وجسديًا وماديًا ..
أنا هنا طالب مغترب .. ومشيت مع الأشرار .. أنا من يأسي .. ركبت الترام وأنا نفسي أتخلص من حياتي !!؟.. ومعرفش إن فيه عيد ؟!! .. لقيت الكنيسة منوره .. نزلت ودخلت .. حتي أنا مش عارف إيه خلاني اجي هنا !!؟ ..

أبونا حضنه بحب وأهتمام وقاله : ياحبيبي اللي جابك هنا هي محبة ربنا ليك .. انت غالي عليه جدا .. هو إتصلب ومات وقام علشانك .. ودمه يغسلنا من كل خطية .. يلا بينا نقف نصلي مع بعض .. وتتناول النهارده !! ..
- لا .. لا .. إلا التناول يابونا !! .. أنا مستحقش .. إنا مش معقول بقي يلمس جسد ربنا .. ده مش ممكن أبدا !! ..
- يا حبيبي إحنا فاهمين ربنا غلط .. ده هو بنعمته ومحبته جه علشانا إحنا الخطاه .. علشان دمه الكريم ليه القدره إنه يطهرنا من كل خطيه .. وإحنا ربنا عطانا فرصه ثمينة خسارة كبيرة إننا نضيعها .. وإحنا النهارده في ليلة عيد القيامة، ربنا عايزنا نقوم بقوة قيامته من موت الخطية .. ونقدم توبة من قلبنا ، وناكل جسده المقدس اللي هو خبز القيامة.

" أنا هو الخبز الحي الذي نزل من السماء ، إن أكل أحد من هذا الخبز يحيا إلي الأبد " (يوحنا 51:6 )


موضوعات مرتبطة بالفكرة :
#محبة الله لنا
386
0
0

شارك الفكرة مع خدام آخرين ✨



** لا توجد تعليقات على هذه الفكرة..



المزيد عن عيد القيامة

انشقاق العمود المقدس
انشقاق العمود المقدس
قصة
القيامة الأولى والموت الثاني!
القيامة الأولى والموت الثاني!
فقرة كتابية
إشرح ولون آحاد الخمسين المقدسة
إشرح ولون آحاد الخمسين المقدسة
عمل فني
توما الرسول
توما الرسول
سيرة قديس
من الشوك للمجد - حدث الكثير في ثلاثة أيام
من الشوك للمجد - حدث الكثير في ثلاثة أيام
وسيلة ايضاح
المزيد


من مكتبة القصص

مفيش أحلى منه
مفيش أحلى منه
(عن علاقتنا بالله)
كيف أميّز صوت الله؟
كيف أميّز صوت الله؟
(عن علاقتنا بالله)
الكاهن المتهم .. مات !
الكاهن المتهم .. مات !
(عن الإدانة)
إشمعنى أنا ؟؟
إشمعنى أنا ؟؟
(عن الشكر)
الأكل الصيامي الحقيقي
الأكل الصيامي الحقيقي
(عن الصوم)
المزيد


مشاركات من ماركو

كيف يعرف البعيدين الله؟
كيف يعرف البعيدين الله؟
تأمل عن الخدمة
بانوراما سفر الرؤيا
بانوراما سفر الرؤيا
العهد الجديد
مسابقة عجلة الحظ بوربوينت مفتوحة
مسابقة عجلة الحظ بوربوينت مفتوحة
مسابقة
إحترام رجال الكهنوت
إحترام رجال الكهنوت
فقرة كتابية عن الطاعة
مسابقة زوجات وأمهات لصوم العذراء
مسابقة زوجات وأمهات لصوم العذراء
مسابقة عن صوم العذراء


أحدث الفقرات

قصة حياة القديسة العدرا بالألوان
قصة حياة القديسة العدرا بالألوان
فيديو عن صوم العذراء
صناعة كتاب مصور عن ألقاب العذراء مريم
صناعة كتاب مصور عن ألقاب العذراء مريم
عمل فني عن صوم العذراء
كتاب لعبة وحدوتة - العذراء المطيعة
كتاب لعبة وحدوتة - العذراء المطيعة
مسابقة عن صوم العذراء
مسابقة نساء فاضلات
مسابقة نساء فاضلات
مسابقة عن صوم العذراء
العذراء حالة الحديد
العذراء حالة الحديد
قصة عن صوم العذراء